Od dzisiaj obowiązują nowe zasady w zakresie monitoringu pracowników

Dzisiaj wchodzi w życie nowa ustawa o ochronie danych osobowych, która również wprowadza 2 zmiany w Kodeksie pracy dotyczące monitoringu. Do Kodeksu zostały bowiem dodane 2 przepisy: art. 222 dotyczący monitoringu w ogólności oraz 223 dotyczący monitoringu poczty elektronicznej. Z punktu widzenia pracodawców najważniejsze jest jednak, że nałożono na nich kilka obowiązków natury administracyjnej:

  1. cele, zakres oraz sposób stosowania monitoringu muszą być ustalone w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy albo w obwieszczeniu,
  2. pracodawca musi informować załogę o wprowadzeniu monitoringu nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem,
  3. każdy pracownik przed dopuszczeniem do pracy powinien otrzymać pisemną informację o celach, zakresie i sposobie stosowania monitoringu,
  4. pracodawca ma obowiązek oznaczenia pomieszczeń i monitorowanego terenu w sposób widoczny i czytelny za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych maksymalnie na 1 dzień przed jego uruchomieniem.

Co ważne monitoring nie może obejmować nagrywania dźwięku, a tylko obraz i co do zasady nie obejmuje on pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek i palarni. Nagrania mogą być przechowywane przez 3 miesiące, a następnie powinny być niszczone. W przypadku monitoringu poczty elektronicznej należy pamiętać, że nie może on naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika.

Powiązane Aktualności