W ruchomym czasie pracy w ewidencji muszą być godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy
W odpowiedzi na interpelację poselską nr 25656 Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (MRPiT) wyjaśniło w swoim piśmie z 11 sierpnia 2021 r. (znak sprawy: DPP-III.054.11.2021), że z § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej wyraźnie wynika, że zaliczana do dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy ewidencja czasu pracy obejmuje m.in. nie tylko informacje o liczbie przepracowanych godzin, ale również informacje dotyczące godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy w danym dniu (dobie pracowniczej). Oznacza to, że treść obecnie obowiązujących przepisów prawa umożliwia precyzyjne ustalenie godzin rozpoczynania i kończenia pracy przez pracowników wykonujących pracę w tzw. ruchomych rozkładach czasu pracy, o których mowa w art. 1401 k.p. oraz weryfikowania wykorzystania przez nich minimalnego 11 – godzinnego odpoczynku dobowego (art. 132 k.p.) i minimalnego 35 – godzinnego odpoczynku tygodniowego (art. 133 k.p.). MRPiT wskazało, że nie są prowadzone żadne prace legislacyjne dotyczące wyglądu ewidencji czasu pracy, gdyż błędy stwierdzane na kontrolach PIP wynikają z niestosowania przepisów i nieprowadzenia ewidencji w ogóle lub jej nierzetelnego prowadzenia.
W praktyce pracodawcy powinni wpisywać do ewidencji dokładne godziny rozpoczynania i kończenia pracy np. 8.12 – 16.12, a nie ustawiać sztywne kalendarze w programach kadrowo-płacowych, np. 8.00 – 16.00. Niestety powyższa sytuacja wynika z uciążliwości prowadzenia takiej ewidencji w przypadkach, gdy w firmie nie są stosowane rejestratory czasu pracy, gdyż wtedy albo pracownik albo kierownik lub pracownik działu HR musi w ewidencji ręcznie wpisywać codziennie godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy. To właśnie uciążliwość tego procesu, a nie niedoskonałość przepisów prawa pracy jest powodem wielu zastrzeżeń PIP do wyglądu ewidencji czasu pracy.
Treść interpelacji i stanowiska jest dostępna na stronie Sejmu.
Powiązane Aktualności
Wzrost płacy minimalnej w 2025 roku
W 2025 roku płaca minimalna wzrośnie, ale tylko jednokrotnie, od 1 stycznia 2025 roku. Zgodnie ze wskazaniami ekonomistów z Federacji [...]
Udzielenie urlopu pracownikowi niepełnosprawnemu
Zgodnie z art. 19 ust. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych [...]
Wyrok TSUE w sprawie procedury zwolnień grupowych
22 lutego 2024 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł (sprawa C-589/22), że pracodawca, proponujący pracownikom w ramach restrukturyzacji przedsiębiorstwa przejście [...]