Wyjaśnienia MRPiPS dotyczące zasad korzystania ze zwolnienia na opiekę nad dzieckiem do lat 14
Ze względu na bardzo lakoniczną treść art. 188 k.p. uprawniającego pracownika do zwolnienia z tytułu opieki nad dzieckiem do lat 14, które od 2016 r. może być wykorzystywane w godzinach resort rodziny i pracy wyjaśnił, jak rozliczać takie zwolnienie w przypadku pracowników zmieniających wymiar etatu w trakcie roku kalendarzowego oraz objętych obniżonymi normami czasu pracy.
W stanowisku z 8 listopada 2016 r. MRPiPS stwierdziło, że:
- pracownikom, którzy pracują w obniżonych normach czasu pracy przysługuje zwolnienie na opiekę w wymiarze 16 godzin na rok, gdyż przepisy nie przewidują przeliczenia wymiaru zwolnienia na godziny zależnie od normy czasu pracy obowiązującej pracownika. Powyższe uprawnienie dotyczy pracowników niepełnosprawnych z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności, których obowiązuje dobowa norma czasu pracy 7-godzinna oraz pracowników podmiotów leczniczych objętych normą dobową wynoszącą 7 godzin 35 minut.
- w przypadku zmieniania wymiaru etatu przez pracownika w trakcie roku konieczne będzie każdorazowe korygowanie wymiaru zwolnienia na opiekę nad dzieckiem w zależności od aktualnie obowiązującego wymiaru etatu.
Przykład: Pracownik pracował w pierwszym półroczu 2016 r. na procent etatu, a od 1 lipca 2016 r. jest zatrudniony na pół etatu. Gdyby pracownik złożył wniosek o opiekę nad dzieckiem do końca czerwca i chciał skorzystać z niej w wymiarze godzinowym, to miałby prawo do 12 godzin zwolnienia na opiekę nad dzieckiem (procent z 16 godzin). Jednak gdyby pracownik wystąpił o zwolnienie na opiekę nad dzieckiem od lipca 2016 r., to mógłby zawnioskować jedynie o 8 godzin zwolnienia, zakładając, że w pierwszym półroczu nie korzystał w ogóle z tego uprawnienia.
Powiązane Aktualności
Wyrok NSA – czy informacja o mobbingu w miejscu pracy to sprawa prywatna?
Informacja o mobbingu w miejscu pracy nie jest informacją prywatną, jeżeli dotyczy osoby pełniącej funkcję publiczną – tak wynika z [...]
Zmiany w projekcie ustawy o jawności wynagrodzeń
Projekt ustawy dotyczący jawności wynagrodzeń, przygotowany przez posłów Koalicji Obywatelskiej, został istotnie zmieniony w trakcie prac Podkomisji stałej ds. nowelizacji [...]
Wyrok TSUE – czy dane członka zarządu osoby prawnej to też dane osobowe?
W wyroku z 3 kwietnia 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości UE (sygn. C-710/23) odpowiedział na pytanie, czy dane członka zarządu osoby [...]