W aktach osobowych przechowujemy różne dokumenty związane z emeryturą pomostową
Od 1 stycznia 2019 r. w aktach osobowych w część B powinny przechowywane dokumenty dotyczące wykonywania przez pracownika pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1924). Niestety rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej nie rozstrzyga, jakiego rodzaju dokumentów dotyczy ten obowiązek. Jednak MRPiPS wskazał w swoim stanowisku z 15 października 2019 r., że będą to wszelkie dokumenty związane z wykonywaniem przez pracownika pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Analizując przepisy ustawy o emeryturach pomostowych można wskazać więc kolejno, że powinny to być:
- powiadomienie pracownika o dokonaniu wpisu jego osoby do ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze (art. 41 ust. 4 i 5 ustawy o emeryturach pomostowych);
- kopia zgłoszenia danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze do ZUS (art. 38 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych);
- kopia zgłoszenia korygującego, które jest składane w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zgłoszeniu przez samego płatnika, ZUS lub PIP (art. 39 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych).
Powiązane Aktualności
Wzrost opłat za kopie z archiwów płacowych
Zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie maksymalnej wysokości opłat za sporządzenie odpisu lub kopii dokumentacji [...]
Deregulacja w prawie pracy w świetle RODO
W ramach kolejnych planów deregulacji w obowiązujących przepisach związanych z prawem pracy rząd zaplanował rezygnację z pisemnej formy upoważnień do [...]
Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy
W zeszłym tygodniu, w dniu 26 września 2025 roku w Sejmie miała pierwsze czytanie ustawa o układach zbiorowych pracy i [...]