Stanowisko GIP i MRPiPS – czy można pomijać emerytów w regulaminach ZFŚS?
Pomijanie emerytów w regulaminach ZFŚS: Zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 288), z funduszu socjalnego mogą korzystać m.in. pracownicy i ich rodziny, emeryci oraz renciści – byli pracownicy i ich rodziny, jak również inne osoby, którym pracodawca przyznał to prawo w regulaminie ZFŚS.
W kontekście pytania o możliwość wyłączenia emerytów z prawa do korzystania z funduszu na mocy wewnętrznych przepisów zakładowych, swoje stanowiska zajęły Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) oraz Główny Inspektorat Pracy (GIP). Obie instytucje zgodnie uznały takie wyłączenie za niezgodne z przepisami. W opinii wydanej 10 października 2024 r., resort pracy wskazał, że art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS nakłada obowiązek uzależniania przyznawania świadczeń socjalnych od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej. Decyzje w tym zakresie powinny opierać się na indywidualnej ocenie sytuacji socjalnej, niezależnie od statusu osoby jako pracownika czy emeryta. W ocenie Ministerstwa, regulaminy ZFŚS nie mogą zawierać postanowień, które wykluczają ustawowe prawo emerytów i rencistów do korzystania z funduszu na podstawie przesłanek pozasocjalnych, takich jak sam status emeryta.
W stanowisku z 22 listopada 2024 r., GIP zaznaczył, że ustawa o ZFŚS wyraźnie określa grupy uprawnionych, obejmując zarówno pracowników, jak i emerytów oraz rencistów wraz z ich rodzinami. W związku z tym pracodawca nie może ograniczyć wewnętrznymi regulacjami kręgu osób uprawnionych do korzystania z funduszu. Pomijanie emerytów w regulaminach ZFŚS byłoby sprzeczne z art. 2 pkt 5 ustawy, który jednoznacznie zalicza ich do grona osób uprawnionych.
Powiązane Aktualności
Czy nadużywanie uprawnień kierowniczych jest mobbingiem?
W dniu 26 listopada 2024 roku Sąd Najwyższy wydał wyrok, w którym potwierdził, że nadużywanie uprawnień kierowniczych w pewnych sytuacjach [...]
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych – czy trzeba podawać adres organu nadzorczego?
W związku z planowaną zmianą siedziby Urzędu Ochrony Danych Osobowych pojawiło się pytanie, czy klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych musi [...]
Ustawa o transparentności wynagrodzeń skierowana do Senatu
W piątek, 9 maja 2025 r. Sejm uchwalił ustawę o transparentności wynagrodzeń. Projekt ustawy został mocno okrojony w stosunku do [...]