Czy w placówkach handlowych niedziela trwa identycznie dla ogółu zatrudnionych?
Zgodnie ze wspólnym stanowiskiem PIP i MPiPS od 1 marca 2018 r. w placówkach handlowych obowiązuje nowe pojęcie niedzieli narzucone przez ustawę z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz.U. poz. 305). Oznacza to, że trwa ona od 24:00 w soboty do 24:00 w niedziele, a więc tak jak obowiązuje zakaz handlu. Definicja ta jest więc także spójna z kalendarzowym rozumieniem niedzieli. Niestety jest ona odmienna od definicji kodeksowej, która przewiduje, że niedziela trwa od 6:00 w niedzielę do 6:00 w poniedziałek. W kolejnym stanowisku z 29 marca 2018 r. (opublikowanym w Rzeczpospolitej w dniu 12 kwietnia 2018 r.) PIP i MRPiPS przyjęły jednak, że definicja niedzieli narzucona ustawą o zakazie handlu nie dotyczy pracowników administracyjno-biurowych zatrudnionych w placówkach handlowych. W stosunku do takich pracowników nie ma bowiem zastosowania ustawa wprowadzająca zakaz handlu w niedziele, a zatem do pracy niedziele takich osób stosuje się nadal przepisy Kodeksu pracy, a więc art. 1519 – 15112. Oznacza to, że w przypadku pracowników tych niedziela będzie trwała tak jak dotychczas, czyli od 6:00 w niedzielę do 6:00 w poniedziałek lub w innych godzinach przewidzianych w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym pracy.
Powiązane Aktualności
Nabór wniosków do pilotażu skróconego czasu pracy
Od 14 sierpnia 2025 roku można składać wnioski do pilotażu skrócenia czasu pracy, przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki [...]
Nowe przepisy – uprawnienia dla kobiet po utracie ciąży
Od 6 sierpnia 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące uprawnień dla matek, które poroniły ciążę. W lipcu Ministra Rodziny, Pracy [...]
Planowana reforma PIP coraz bliżej
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, reforma Państwowej Inspekcji Pracy ma wejść w życie na [...]