Czy udostępnienie danych odchodzącego pracownika narusza przepisy RODO?
Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 29 maja 2025 roku (sygn. III OSK 1018/22) potwierdził, że przekazanie załodze informacji o zakończeniu współpracy z jednym z pracowników nie stanowi naruszenia przepisów prawa, a udostępnienie danych odchodzącego pracownika nie narusza przepisów RODO. Orzeczenie NSA zakończyło toczącą się od kilku lat sprawę, która dotyczyła przekazania przez pracodawcę w mailu do współpracowników danych osoby, która zrezygnowała z pracy w przedsiębiorstwie. Wysłana wiadomość mailowa zawierała imię i nazwisko osoby, oraz informację o jej odejściu z pracy. Postępowanie takie odchodzący pracownik uznał za mające go postawić w negatywnym świetle, a działanie pracodawcy według niego miało naruszyć art. 6 ust. 1 lit. b i f RODO.
Zgodnie z wyżej wymienionym przepisem przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy – i w takim zakresie, w jakim – spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:
- przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;
- przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem.
Pracodawca tłumaczył, że wysłanie maila z informacją o odejściu do pracowników było konieczne ze względu na dokonanie zmian zmian w grafiku pracy na kolejny miesiąc, co mieści się w obowiązkach pracodawcy, do których należy organizowanie i kierowanie pracą pracowników.
Naczelny Sąd Administracyjny, do którego ostatecznie trafiła sprawa potwierdził, że pracodawca wysyłając maila do załogi nie dopuścił się naruszenia przepisów RODO, gdyż u pracodawcy komunikowanie pośrednictwem maili było powszechnie przyjętym modelem, a zarządzający danymi osobowymi był uprawniony do przekazania spornej informacji. Ujawnienie informacji o imieniu, nazwisku i rezygnacji z pracy przez pracownika nie wiąże się dla niego z wysokim ryzykiem naruszenia jego praw i wolności, a więc nie narusza art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Natomiast rozstrzyganie o ewentualnym naruszeniu dóbr osobistych pracownika należy do kompetencji sądów powszechnych.
Powiązane Aktualności
Nabór wniosków do pilotażu skróconego czasu pracy
Od 14 sierpnia 2025 roku można składać wnioski do pilotażu skrócenia czasu pracy, przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki [...]
Nowe przepisy – uprawnienia dla kobiet po utracie ciąży
Od 6 sierpnia 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące uprawnień dla matek, które poroniły ciążę. W lipcu Ministra Rodziny, Pracy [...]
Planowana reforma PIP coraz bliżej
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, reforma Państwowej Inspekcji Pracy ma wejść w życie na [...]