Nowy projekt Ministerstwa pracy – rzecznik praw pracownika

W dniu 24 września 2025 roku Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej złożyło wniosek o wpis projektu ustawy o rzeczniku praw pracownika do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Nowo ustanowiony urzędnik na mocy ustawy o rzeczniku praw pracownika miałby za zadanie chronić prawa nie tylko osób zatrudnionych na umowę o pracę, ale także osób, które pracują na podstawie umów cywilnoprawnych lub innych form zatrudnienia. Zadaniem rzecznika byłaby ochrona praw pracowniczych takich jak między innymi wolność zrzeszania się w związkach zawodowych, prawo do minimalnego wynagrodzenia, zakaz dyskryminacji czy prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Do zadań rzecznika miałoby miedzy innymi należeć:

  • reprezentowanie pracowników w trakcie prac na nowymi regulacjami,
  • udzielanie porad i pomocy prawnej osobom zatrudnionym,
  • interwencje w sprawach pracowniczych u pracodawcy,
  • składanie skarg do Państwowej Inspekcji Pracy,
  • branie udziału w sprawach sądowych.

Kadencja rzecznika trwałaby 6 lat, a powoływałby go prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw pracy. Podobnie jak rzecznik małych i średnich przedsiębiorców również rzecznik praw pracownika miałby być instytucją niezależną.

Powiązane Aktualności