Według UODO pracodawcy nie mogą sami dokonywać kontroli trzeźwości alkomatem
Zdaniem urzędu wiedza o tym, że ktoś jest nietrzeźwy jest informacją o stanie zdrowia, a takie dane po zmianach w Kodeksie pracy wprowadzonych od dnia 4 maja 2019 r. pracodawca może przetwarzać jedynie, gdy pracownik wyrazi na to zgodę i co więcej z własnej inicjatywy przekaże takie dane. UODO wskazuje, że zasady badania trzeźwości reguluje przepis art. 17 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który w tym zakresie stawia 2 warunki: badamy pracownika, tylko gdy jest uzasadnione podejrzenie, że jest nietrzeźwy, a nie prewencyjnie oraz wzywamy odpowiednie służby powołane do ochrony porządku publicznego, np. Policję.
Według opinii UODO nie ma podstawy prawnej, która umożliwiłaby pracodawcom samodzielną kontrolę pracowników alkomatem. Według urzędu nie można traktować badania stanu trzeźwości pracowników m.in. jako:
- formy monitorowania pracy pracowników,
- działania niezbędnego dla zapewnienia ogółowi pracowników bezpiecznych lub higienicznych warunków pracy,
- usprawiedliwionego ze względu na uzasadniony interes pracodawcy (administratora danych).
Ze stanowiskiem zapoznać można się na stronie UODO.
Powiązane Aktualności
Zasady prowadzenia dokumentacji pracownika tymczasowego
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wydało w dniu 2 października 2024 roku stanowisko objaśniające zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej dla [...]
Nadgodziny w służbie cywilnej
Nadgodziny w służbie cywilnej: W dniu 27 września Centrum Informacyjne Rządu udzieliło wyjaśnień wskazujących, w jaki sposób rozliczać godziny nadliczbowe [...]
Badania medycyny pracy – zmiany w przepisach
Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało wprowadzenie zmian w zakresie badań medycyny pracy, których wejście w życie jest planowane od 2025 roku. Zgodnie [...]