Minimalne wynagrodzenie za pracę – zmiany w projekcie
W wyniku uzgodnień międzyresortowych do projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, nad którym rząd pracuje od sierpnia 2024 roku wprowadzone zostały znaczące zmiany. W pierwotnym kształcie projekt zakładał by od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę było zrównane z wynagrodzeniem zasadniczym, co oznaczałoby wyłączenie dodatków do wynagrodzenia z wliczania ich do płacy minimalnej.
Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu ma wdrożyć do polskiego porządku prawnego regulacje wynikające z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19.10.2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Polska była zobowiązana implementować ją do krajowego porządku prawnego do dnia 15 listopada 2024 r. Część rozwiązań ujętych w projekcie nie uległa zmianie w stosunku do dotychczasowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, którą projektowana ustawa ma zastąpić. Przepisy, które pozostały niezmienione w projekcie ustawy:
- do 15 czerwca każdego roku Rada Ministrów przedstawia do negocjacji Radzie Dialogu Społecznego propozycje wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników oraz minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych w roku następnym,
- utrzymany zostaje mechanizm ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę, gwarantujący coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem,
- wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę zmienia się dwukrotnie (tj. od 1 stycznia i od 1 lipca), gdy prognozowany na rok następny wskaźnik cen wynosi co najmniej 105%. Jeżeli wskaźnik ten wynosi mniej niż 105%, minimalne wynagrodzenie ulega zmianie jeden raz, od dnia 1 stycznia danego roku.
Po dokonanych modyfikacjach projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za prace nie wprowadza największej zapowiadanej zmiany, czyli zrównania od dnia 1 stycznia 2026 roku wynagrodzenia minimalnego z wynagrodzeniem zasadniczym, co oznaczałoby konieczność podniesienia wynagrodzenia zasadniczego do poziomu minimalnego wynagrodzenia za pracę.
W nowym kształcie ustawa zakłada, że przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika nie będą uwzględniane:
- dodatek funkcyjny – od 1 stycznia 2026 r.,
- inne dodatki – od 1 stycznia 2027 r.,
- premie i nagrody – od 1 stycznia 2028 r.
W projekcie wprowadzono również przepis, zgodnie z którym wypłaty wynagrodzenia wynikającego z wysokości minimalnej stawki godzinowej należy dokonać niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż do 10 dnia następnego miesiąca, a także przepis, zgodnie z którym przedsiębiorca, który wypłaca wynagrodzenie za każdą godzinę wykonania zlecenia w wysokości niższej niż obowiązująca wysokość minimalnej stawki godzinowej, lub nie wypłaca wynagrodzenia wcale podlega karze grzywny od 1500 zł do 45000 zł.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów wyłączających z pensji minimalnej dodatek funkcyjny, inne dodatki oraz premie i nagrody.
Powiązane Aktualności
Minimalne wynagrodzenie za pracę – zmiany w projekcie
W wyniku uzgodnień międzyresortowych do projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, nad którym rząd pracuje od sierpnia 2024 roku [...]
Wyrok NSA – czy informacja o mobbingu w miejscu pracy to sprawa prywatna?
Informacja o mobbingu w miejscu pracy nie jest informacją prywatną, jeżeli dotyczy osoby pełniącej funkcję publiczną – tak wynika z [...]
Zmiany w projekcie ustawy o jawności wynagrodzeń
Projekt ustawy dotyczący jawności wynagrodzeń, przygotowany przez posłów Koalicji Obywatelskiej, został istotnie zmieniony w trakcie prac Podkomisji stałej ds. nowelizacji [...]