Tymczasowe odstępstwa od przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu
Obwieszczeniem z 3 marca 2022 Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o wprowadzeniu tymczasowych (od 4 marca do 2 kwietnia) odstępstw od części zasad dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynków, jakie reguluje unijne rozporządzenie WE nr 561/2006. Podstawą do takiej decyzji jest art. 30 polskiej ustawy o czasie pracy kierowców, zgodnie z którym minister właściwy do spraw transportu może wprowadzić wyjątki lub zezwalać na tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów art. 6-9 rozporządzenia WE nr 561/2006.W art. 14 ust. 2 rozporządzenia WE nr 561/2006 wskazano, że w pilnych i wyjątkowych przypadkach państwa członkowskie mogą zezwalać, na tymczasowe odstępstwa na okres nieprzekraczający 30 dni. Obwieszczenie z 3 marca opiera się właśnie na takim przypadku i ma zastosowanie zarówno do kierowców wykonujących krajowe, jak i międzynarodowe przewozy drogowe osób i rzeczy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Uzasadnieniem dopuszczenia dłuższej jazdy kierowców jest sytuacja związana z wojną na Ukrainie.
Odstępstwa to:
- dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin (zamiast 9)
- tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin (zamiast 56)
- łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin (zamiast 90)
- po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 5,5 godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej 45 minut (zamiast 4,5)
- kierowca, jeżeli dokona takiego wyboru, może wykorzystać również regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsca do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju (wcześniej odpoczynek nie mógł być wykorzystany w pojeździe).
Powiązane Aktualności
Pakiet deregulacji przepisów w obszarze prawa pracy, płac i podatków
Jednym z głównych obszarów objętych deregulacją przepisów przygotowywaną przez zespół Rafała Brzóski ma być przyspieszenie cyfryzacji w różnych obszarach gospodarki. [...]
Czy nadużywanie uprawnień kierowniczych jest mobbingiem?
W dniu 26 listopada 2024 roku Sąd Najwyższy wydał wyrok, w którym potwierdził, że nadużywanie uprawnień kierowniczych w pewnych sytuacjach [...]
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych – czy trzeba podawać adres organu nadzorczego?
W związku z planowaną zmianą siedziby Urzędu Ochrony Danych Osobowych pojawiło się pytanie, czy klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych musi [...]