Sąd Najwyższy na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego zmienia zdanie o ryczałtach kierowców

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 24 listopada 2016 r. (K 11/15, OTK-A 2016/93) uznał, że art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym jest niezgodny z art. 2 Konstytucji RP. W ocenie Trybunału wadliwa legislacyjnie jest konstrukcja zakwestionowanych przepisów, opierająca się na odesłaniu kaskadowym, czyli z ustawy o czasie pracy kierowców do Kodeksu pracy i dalej z Kodeksu pracy do rozporządzenia o należnościach z tytułu podróży służbowych dla pracowników sfery budżetowej. Trybunał nie odroczył jednak skutków swojego wyroku, a ten został ogłoszony w Dzienniku Ustaw 29 grudnia 2016 r. (Dz.U. poz. 2206). Zatem z tym dniem utracił moc obowiązującą art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców.

Mając powyższe na uwadze w wyroku z 14 lutego 2017 r. (I PK 77/16) Sąd Najwyższy przyjął, że ze względu na utratę domniemania zgodności z Konstytucją przepisów wskazanych w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. (K 11/15) do stanów faktycznych powstałych począwszy od 3 kwietnia 2010 r., do kierowców w transporcie międzynarodowym nie należy stosować przepisów rozporządzeń wykonawczych wydanych z upoważnienia art. 775 k.p. W ocenie SN w takich przypadkach zastosowanie będą miały przepisy zakładowe (regulaminy wynagradzania), które nie były korygowane przez przepisy powszechnie obowiązujące jako bardziej korzystne (art. 9 § 2 k.p.).Odwołując się do przepisów unijnego rozporządzenia dotyczącego czasu pracy kierowców SN przyjął z kolei, że dysponowanie przez pracownika – kierowcę pojazdem z miejscem do noclegu, który kierowca uznał za wystarczający do odpoczynku i regeneracji sił – stosownie do art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, umożliwiało ograniczenie w zakładowym regulaminie wynagradzania świadczeń z tytułu zagranicznej podróży służbowej do wysokiej i stałej diety, pokrywającej wszystkie niezbędne wydatki socjalne kierowcy także z tytułu noclegów.

Powiązane Aktualności

Nadgodziny w służbie cywilnej

Nadgodziny w służbie cywilnej: W dniu 27 września Centrum Informacyjne Rządu  udzieliło wyjaśnień wskazujących, w jaki sposób rozliczać godziny nadliczbowe [...]