Przewodnik Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Mobilności KE po nowych zasadach dla przewoźników
Dyrekcja Generalna ds Transportu i Mobilności Komisji Europejskiej wydała przewodnik po nowych zasadach dla przewoźników w transporcie pasażerskim, którego zadaniem jest odpowiedź na najważniejsze pytania związane z wejściem w życie ponad dziewięć miesięcy temu unijnych przepisów o delegowaniu w transporcie drogowym. Poniżej kilka wybranych scenariuszy dotyczących biletaralnych operacji transportowych:
Jakie międzynarodowe bilateralne operacje transportowe zwolnione są z przepisów o delegowaniu pracowników?
Scenariusz 1: Dwie operacje bilateralne
Kierowca zatrudniony przez firmę z siedzibą na Litwie (LT) prowadzi załadowaną ciężarówkę z Wilna (LT) do Paryża (FR). Kierowca rozładowuje załadunek w Paryżu a następnie, w drodze powrotnej, ładuje towar w Paryżu, by dostarczyć go do Wilna (LT).Wniosek: kierowca odbył dwa bilateralne transporty: jeden z LT (państwa członkowskiego, z którego prowadzona jest działalność) do FR (kraju przyjmującego), a drugi z FR na LT. Dlatego kierowca nie podlegał zasadom delegowania podczas całej podróży.
Scenariusz 2: Transporty bilateralne z trzema miejscami rozładunku
Kierowca zatrudniony przez firmę z siedzibą na Litwie (LT) ładuje pełną ciężarówkę towarem w Wilnie (LT). Następnie kierowca jedzie do Berlina (DE) i rozładowuje 1/3 towaru, a później do Antwerpii (BE), by rozładować kolejną 1/3 towaru. Na koniec kierowca jedzie do Lyonu (FR) i rozładowuje pozostałą 1/3 towaru. Wniosek: Kierowca przeprowadził 3 operacje bilateralne w ramach jednej podróży. Podróż rozpoczęto załadowaniem ciężarówki pełnej towarów na Litwie (w państwie członkowskim siedziby), które następnie rozładowano w trzech różnych państwach (częściowy rozładunek towaru w DE, BE i FR). Kierowca nie podlegał zasadom delegowania pracowników przez całą podróż, ponieważ kilka operacji bilateralnych zwolnionych z zasad delegowania pracowników – każda objęta osobnym listem przewozowym – może być wykonywanych podczas jednego przejazdu.
Scenariusz 3: Transporty bilateralne z trzema miejscami załadunku
Po wykonaniu czynności opisanych w powyższym scenariuszu, kierowca zatrudniony w firmie z siedzibą na Litwie (LT) udaje się w drogę powrotną; ładuje 1/3 ciężarówki towarem w Lyonie (FR), następnie 1/3 w Brukseli (BE) i kolejną 1/3 w Warszawie (PL). Następnie jedzie do Wilna, by tam rozładować cały towar. Wniosek: Kierowca wykonał 3 operacje bilateralne podczas jednej podróży powrotnej do państwa członkowskiego siedziby firmy. Kierowca nie podlegał zasadom delegowania pracowników przez całą podróż, ponieważ kilka zwolnionych operacji bilateralnych z zasad delegowania pracowników – każda objęta osobnym listem przewozowym – może być wykonywanych podczas jednego przejazdu.
Powiązane Aktualności
Wyrok NSA – czy informacja o mobbingu w miejscu pracy to sprawa prywatna?
Informacja o mobbingu w miejscu pracy nie jest informacją prywatną, jeżeli dotyczy osoby pełniącej funkcję publiczną – tak wynika z [...]
Zmiany w projekcie ustawy o jawności wynagrodzeń
Projekt ustawy dotyczący jawności wynagrodzeń, przygotowany przez posłów Koalicji Obywatelskiej, został istotnie zmieniony w trakcie prac Podkomisji stałej ds. nowelizacji [...]
Wyrok TSUE – czy dane członka zarządu osoby prawnej to też dane osobowe?
W wyroku z 3 kwietnia 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości UE (sygn. C-710/23) odpowiedział na pytanie, czy dane członka zarządu osoby [...]