Przewodnik Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Mobilności KE po nowych zasadach dla przewoźników
Dyrekcja Generalna ds Transportu i Mobilności Komisji Europejskiej wydała przewodnik po nowych zasadach dla przewoźników w transporcie pasażerskim, którego zadaniem jest odpowiedź na najważniejsze pytania związane z wejściem w życie ponad dziewięć miesięcy temu unijnych przepisów o delegowaniu w transporcie drogowym. Poniżej kilka wybranych scenariuszy dotyczących biletaralnych operacji transportowych:
Jakie międzynarodowe bilateralne operacje transportowe zwolnione są z przepisów o delegowaniu pracowników?
Scenariusz 1: Dwie operacje bilateralne
Kierowca zatrudniony przez firmę z siedzibą na Litwie (LT) prowadzi załadowaną ciężarówkę z Wilna (LT) do Paryża (FR). Kierowca rozładowuje załadunek w Paryżu a następnie, w drodze powrotnej, ładuje towar w Paryżu, by dostarczyć go do Wilna (LT).Wniosek: kierowca odbył dwa bilateralne transporty: jeden z LT (państwa członkowskiego, z którego prowadzona jest działalność) do FR (kraju przyjmującego), a drugi z FR na LT. Dlatego kierowca nie podlegał zasadom delegowania podczas całej podróży.
Scenariusz 2: Transporty bilateralne z trzema miejscami rozładunku
Kierowca zatrudniony przez firmę z siedzibą na Litwie (LT) ładuje pełną ciężarówkę towarem w Wilnie (LT). Następnie kierowca jedzie do Berlina (DE) i rozładowuje 1/3 towaru, a później do Antwerpii (BE), by rozładować kolejną 1/3 towaru. Na koniec kierowca jedzie do Lyonu (FR) i rozładowuje pozostałą 1/3 towaru. Wniosek: Kierowca przeprowadził 3 operacje bilateralne w ramach jednej podróży. Podróż rozpoczęto załadowaniem ciężarówki pełnej towarów na Litwie (w państwie członkowskim siedziby), które następnie rozładowano w trzech różnych państwach (częściowy rozładunek towaru w DE, BE i FR). Kierowca nie podlegał zasadom delegowania pracowników przez całą podróż, ponieważ kilka operacji bilateralnych zwolnionych z zasad delegowania pracowników – każda objęta osobnym listem przewozowym – może być wykonywanych podczas jednego przejazdu.
Scenariusz 3: Transporty bilateralne z trzema miejscami załadunku
Po wykonaniu czynności opisanych w powyższym scenariuszu, kierowca zatrudniony w firmie z siedzibą na Litwie (LT) udaje się w drogę powrotną; ładuje 1/3 ciężarówki towarem w Lyonie (FR), następnie 1/3 w Brukseli (BE) i kolejną 1/3 w Warszawie (PL). Następnie jedzie do Wilna, by tam rozładować cały towar. Wniosek: Kierowca wykonał 3 operacje bilateralne podczas jednej podróży powrotnej do państwa członkowskiego siedziby firmy. Kierowca nie podlegał zasadom delegowania pracowników przez całą podróż, ponieważ kilka zwolnionych operacji bilateralnych z zasad delegowania pracowników – każda objęta osobnym listem przewozowym – może być wykonywanych podczas jednego przejazdu.
Powiązane Aktualności
Nabór wniosków do pilotażu skróconego czasu pracy
Od 14 sierpnia 2025 roku można składać wnioski do pilotażu skrócenia czasu pracy, przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki [...]
Nowe przepisy – uprawnienia dla kobiet po utracie ciąży
Od 6 sierpnia 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące uprawnień dla matek, które poroniły ciążę. W lipcu Ministra Rodziny, Pracy [...]
Planowana reforma PIP coraz bliżej
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, reforma Państwowej Inspekcji Pracy ma wejść w życie na [...]