Na 17 posiedzeniu Sejm będzie obradował nad projektem ustawy o delegowaniu pracowników

W dniach 27-29 kwietnia 2016 r. zaplanowane jest kolejne posiedzenie Sejmu, a w trakcie jego obrad przewidziano pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Zgodnie z projektem (druk sejmowy nr 408) ustawa miałaby wejść w życie już 18 czerwca tego roku, a więc czasu na prace nad nią nie ma zbyt wiele, gdyż taką datę narzuca unijna dyrektywa nr 2014/67/UE.

Ustawa dotyczy delegowania pracowników na terytorium Polski, a nie polskich do państw unijnych i nie obejmuje ona branży transportowej, z wyjątkiem przewozów kabotażowych. Uregulowano w niej warunki zatrudnienia pracowników delegowanych do RP, zadania i uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy, obowiązki pracodawców delegujących do Polski pracowników oraz odpowiedzialność wykroczeniową podmiotów delegujących pracowników. Rozszerzono w ten sposób kompetencje PIP, gdyż to inspektorzy pracy będą w zakresie wykroczeń przewidzianych ustawą oskarżycielami publicznymi.

Ustawa zmienia także kilka innych ustaw, m.in. Kodeks pracy, uchylając dotychczasowy rozdział dotyczący delegowania pracowników, ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, czy ustawę o Państwowej Inspekcji Pracy, dając tej ostatniej instytucji prawo do wnoszenia do sądu powództw o ustalenie prawa właściwego dla stosunku pracy w przypadku stwierdzenia, że pracownik nie może być uznany za pracownika delegowanego.

Powiązane Aktualności

Nadgodziny w służbie cywilnej

Nadgodziny w służbie cywilnej: W dniu 27 września Centrum Informacyjne Rządu  udzieliło wyjaśnień wskazujących, w jaki sposób rozliczać godziny nadliczbowe [...]