Termin wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych sygnalistów

Termin wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych: Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wydanym 5 sierpnia 2024 roku, pracodawcy zobowiązani do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych sygnalistów mają czas na jej opracowanie do 1 stycznia 2025 roku. Termin ten jest dłuższy niż początkowo sugerowali niektórzy eksperci, którzy wskazywali, że procedura powinna być gotowa na 25 września 2024 roku, czyli na dzień wejścia w życie ustawy o ochronie sygnalistów.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie podzieliło tej interpretacji i potwierdziło, że podmioty prawne zobowiązane do wdrożenia procedury zgłaszania wewnętrznych nieprawidłowości muszą to uczynić najpóźniej do 1 stycznia 2025 roku. Jak wyjaśnił resort, „Vacatio legis, czyli okres pomiędzy publikacją ustawy a jej wejściem w życie, to czas, w którym ustawa już obowiązuje, ale nie wywołuje jeszcze skutków prawnych wobec adresatów norm prawnych. W ciągu trzymiesięcznego vacatio legis podmioty prawne mogą podjąć kroki w celu opracowania procedury zgłaszania nieprawidłowości, na przykład rozpoczynając konsultacje ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników.” W związku z tym podmioty zatrudniające co najmniej 50 osób na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku mają czas na opracowanie procedury do 1 stycznia 2025 roku.

Ostateczny termin zakończenia prac nad procedurą zgłaszania wewnętrznych nieprawidłowości to 1 stycznia 2025 roku, a jej niewdrożenie do tej daty zgodnie z art. 58 ustawy o sygnalistach będzie podlegało karze grzywny.

Powiązane Aktualności