Zmiany w projekcie ustawy o jawności wynagrodzeń
Projekt ustawy dotyczący jawności wynagrodzeń, przygotowany przez posłów Koalicji Obywatelskiej, został istotnie zmieniony w trakcie prac Podkomisji stałej ds. nowelizacji Kodeksu pracy oraz Kodeksu postępowania administracyjnego. W porównaniu do pierwotnej wersji, zakres nowych przepisów został znacząco zawężony. W toku prac posłowie zdecydowali się ograniczyć projekt wyłącznie do kwestii jawności wynagrodzeń na etapie rekrutacji. Propozycję tę poparła również sejmowa Komisja nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach.
Pierwotna wersja projektu zakładała większą przejrzystość płac – zarówno podczas rekrutacji, jak i w trakcie zatrudnienia. Pracownicy mieli mieć prawo do uzyskania od pracodawcy informacji o własnym wynagrodzeniu oraz średnich stawkach, z uwzględnieniem podziału na płeć, w odniesieniu do osób wykonujących taką samą lub równoważną pracę. Jednak ze względu na kontrowersje i sprzeciw ze strony organizacji pracodawców, zapisy te zostały usunięte z projektu.
Komisje parlamentarne zaproponowały wprowadzenie nowego artykułu 18[3ca], który zobowiązuje pracodawcę do informowania kandydatów o proponowanym wynagrodzeniu (konkretnej kwocie lub widełkach), a także o zapisach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania – jeśli takie obowiązują u danego pracodawcy. Informacje te powinny być przekazywane z odpowiednim wyprzedzeniem, np. już w ogłoszeniu o pracę lub najpóźniej przed rozmową kwalifikacyjną. Celem tych przepisów jest ułatwienie negocjacji warunków zatrudnienia. Nowe regulacje nakładają również obowiązek formułowania ogłoszeń o pracę w sposób neutralny płciowo oraz prowadzenia procesu rekrutacyjnego bez dyskryminacji.
Konieczność wprowadzenia przepisów dotyczących przejrzystości wynagrodzeń wynika z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. Celem dyrektywy jest wzmocnienie zasady równości wynagrodzeń między kobietami i mężczyznami za taką samą lub równoważną pracę, poprzez wdrożenie mechanizmów przejrzystości i egzekwowania prawa.
Według danych portalu No Fluff Jobs, aż 92,9% badanych Polek i Polaków uznaje podawanie widełek płacowych za istotny element ogłoszenia o pracę, a 91% respondentów deklaruje, że preferuje aplikowanie na oferty zawierające informację o wynagrodzeniu.
Nowelizacja ustawy ma wejść w życie w ciągu sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.
Powiązane Aktualności
Wyrok NSA – czy informacja o mobbingu w miejscu pracy to sprawa prywatna?
Informacja o mobbingu w miejscu pracy nie jest informacją prywatną, jeżeli dotyczy osoby pełniącej funkcję publiczną – tak wynika z [...]
Zmiany w projekcie ustawy o jawności wynagrodzeń
Projekt ustawy dotyczący jawności wynagrodzeń, przygotowany przez posłów Koalicji Obywatelskiej, został istotnie zmieniony w trakcie prac Podkomisji stałej ds. nowelizacji [...]
Wyrok TSUE – czy dane członka zarządu osoby prawnej to też dane osobowe?
W wyroku z 3 kwietnia 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości UE (sygn. C-710/23) odpowiedział na pytanie, czy dane członka zarządu osoby [...]